Tuesday, 30 December 2014

Bila Tak Sama Jemaah

ila tak sama jemaah
Hantar spy ke lain usrah
Bila tak sama jemaah
Minta keluar dari rumah
Bila tak sama jemaah
Pandang sinis lain jemaah

Isu taadud jemaah kadangkala jauh lebih rumit dari masalah berbeza sarwa pandang dalam siyasi.

Politiknya lebih tajam
walau tidak kejam.

Kaleng Kosong Dua

Kaleng kosong takkan terisi
dengan bicara nan marak berapi
diperlu gerak cekatan gemalai jemari
Menghulur seluhur sudi berkongsi
Memberi untuk sama merasai
Nikmatnya kan pasti kafi

31 Disember 2014
Travelog Misi Bantuan Banjir

Entah Siapa Lagi Yang Tidak Ganas.

Sekarang seorang sosok Al Qaradawi,
digelarnya mereka pengganas,
Meski lahir budi,
paling sederhana antara semua.

Dan sekarang ini...
Entah lah siapa lagi yang tidak ganas.
Kerna dari sekalian saki baki,
Hanya tinggal jiwa jiwa menggelelak nan murka.

31 Disember 2014

Mati berkali kali

Pelangi kan mercup nanti
Sesudah hujan diredahi

Sakit kan usai nanti
Sesudah mati dilalui

Hiduplah penuh berani
Untuk mati yang sekali

Kerna hidup dalam ketakutan kafi
Adalah mati yang berkali kali

Mati Nan Sekali

Kerna mati adalah perkara pasti
Pastikannya cuma sekali
Bukan berkali kali
Bukan setiap hari

dan untuk mati yang sekali
harus hidup penuh berani
Berpaut pada prinsip seluhur jati
Bertaut dengan haq yang lahir kafi

Sanggah kezaliman dengan hikmah
Sejahterakan negara dengan dakwah
Bangkitlah pemuda sohwah
Menuju gemilang al falah

Andai Umar bersama kita

Andai Umar bersama kita,
dalam detik bencana melanda,
Apakah isi fikirnya?
Apakah butir bicaranya?

Akankah diperkatakan hudud puncanya?
Atau dipilih selawat perdana medan mendamaikan haru yang sama dirasa?
Untuk memikirkan aku juga sudah buntu,
Ah... yang penting mangsa bencana kita bantu dulu.

31 Disember 2014

Thursday, 25 December 2014

Disana bergolf di Hawaii, Disini Banjir mendatangi

Saban hari orang mati
Saban tahun bencana mendatangi

Tapi...
Bergolf di Hawaii
Dengan Obama disisi
Seumur hidup haii
cuma sekali!

Friday, 31 October 2014

Pak Saija sudah boleh Tenang.

UM aku datang!
tandang mengazamat gelanggang.
Rendra, kau sudah boleh pulang.
Pak Saija, kau sudah boleh tenang.


Saturday, 18 October 2014

Tingkah Ilmu

Konon...
Knowledge is power,
Tapi yang selalu,
Knowledge tunduk pada power,
Ilmu tak boleh diguna,
Tanpa diendos penguasa.

Konon..
Ilmu itu emas,
Tapi yang berlaku,
Ilmu ditentukan oleh emas,
Ilmu yang tidak menguntungkan,
Berdepan pengakhiran.

19 October 2014

Wednesday, 20 August 2014

Daie bukan Dewa

Apa kau kira ilmu melangit mu itu -
Jadikan kau dewa?
Yang punya hak bukan sekedar bersuara,
Tapi menghukum juga?

Macam Ada Apa Apa

Hari hari dimarah,
Tak apa apa - macam biasa.
Tapi tiba tiba tak dimarah -
Macam ada apa apa.

20 Ogos 2014
Unisel

Thursday, 14 August 2014

Talian Terus Pada Tuhan

Mereka bebas mengkritik
Kita paling hebat..
bebas dikritik
Mereka bebas menghujat
Kita paling kuat...
sasaran laknat

Mereka bila salah,
Cari dalil jadi benar
Kita bila salah,
dibilang bodoh agama

Walau tak seiya anggukkan saja
Kalau tak mahu masuk neraka
Kerna kita ini pendokong picisan
Mereka bertalian terus pada Tuhan

Mantan Yang Meroyan

Seorang senior ada berpesan
Kalau mahukan perubahan
Lakukan ketika berjawatan
Jangan bila sudah jadi mantan
Masa itu pula mula meroyan

Friday, 8 August 2014

Londeh melondeh 2

Londeh melondeh keaiban,
di mana pun dijadikan jajaan.
Lawan tidak mesti sentiasa dilawan,
adakala sibuk makan kawan.

Thursday, 7 August 2014

Berani Plastik

Bagaimana kita punya peluang mendebat,
Bagaimana kita punya ruang bersilat,
Kalau yang keras menjebat
Beraninya hanya di medan sosial.

Londeh melondeh

Orang lain melondeh
Untuk yang lebih baik
Tapi engkau melondeh
Sengaja hendak buka aib?

8 Ogos 2014

Hati Manusia

Hati manusia
mana kita boleh terka
Bila disentuh akan dibius rasa
Ibarat benih dibubuhi baja
Entah subur tumbuh melata
Entah mati kerna tanah durja

Apa terdaya
kita nanti ketika
Dengan sederap usaha
Diserta doa dan penuh rasa raja'

Negara kecil tak harus banyak bunyi

Negara kecil tak harus banyak bunyi
Dibilang "nanti!"
Harus kau sabarkan hati
Jangan buat pandai sendiri

Negara kecil tak harus banyak bunyi
Ditunjuk kiri..
Kiri lah kau pergi
Ambil kanan siap kau nanti

Negara kecil tak harus banyak bunyi
Pandai pandai cari sendiri
Kalau kuasa besar berkecil hati
Habis meleset lah GDP.

Dekresendisasi

Perdengarkan sendu alun melodi
zahirkan sedapat asli rasa simpati
Harmonikan ambivalensi degar gamat advokasi
Perlahankan tempo gegak emosi lahir dari nurani

Shhhh.
Negara kecil tak harus banyak bunyi
Nanti dilabel sarang penumpukan militansi

Bukan tak ada kerja

Aku mengulang bertanya
Akan bila dan bila
Bukan kerana tak ada kerja
Atau terlalu lapang masa

Aku perlu menyusun jadual dan masa
Yang selalu penuh dengan acara
Agar tidaklah nanti ada yang hampa
Kalau kerap aku tak kunjung tiba

Kerpasan yang tertahan di udara

mega kumulonimbus berserak serakan
Sepenuh patuh akan aturan Tuhan
mengawur kesegaran
Buat manfaat ciptaan juga insan

namun mengapa masih terus...
bumi kekal tandus?
Binatang melarat kurus?
Manusia terbiar haus?
Pepohonan sakin hangus?

Rintik rintik kerpasan seakan di udara tertahankan
Basah yang tidak terasakan
Haruskah kita yang memanjat tangga tangga awan?
Cari penyembuh seksa kehausan

Jamaah

Sejuta umat tak cukup seorang daie
Tapi kalau di universiti
Kerana seorang anak usrah
Banyak jemaah sanggup berbalah

Jadi lah dakwah bukan lagi demi untuk menyebarkan rahmatan lil alamin,
tetapi demi memperluas kuasa dan nama.

Ogos 2014

Puja wang

Kita tak ramai
pejuang
Yang kita ramai
yang puja wang

Sunday, 3 August 2014

Makan Luar

Pesanan lambat siap
Masakan pula tak sedap
Harga mahal langsung tak padan
Lengkaplah sebuah episod kekecewaan

Kampung

Pergi selalu kita tangan kosong
Pulang bungkusan berbondong bondong
Orang tua di kampung...
kalau boleh satu dusun pun disuruh hurung

Tuesday, 22 July 2014

Prabowo dan Jokowi

Kelibat baju Nazi
Driving the goalie crazy
Hingga ter gol sendiri
Di saat genting waktu injury
Ditentukan dengan penalti,
Ingatkan Prabowo rupanya Jokowi.

Para Saasatul Ibad mengakhiri pencak gusti.
Namun amplop masih perlu diberi.

Banyak faktor perlu diladeni
supaya dapat lah juga kita teladani

23 Julai 2014
Unisel

Saturday, 12 July 2014

Bukan bulan bermalasan

Ramadhan,
Bukan Bulan bermalasan,
Tapi Bulan pulun segala jalan,
Guna mempertingkat amalan.

12 Julai 2014
Unisel

Wednesday, 9 July 2014

Tuesday, 8 July 2014

Captivating Captivation.

Malang lah,
Kalau intelektual itu tertawan mindanya sendiri,
oleh tingkat keilmuwan yang dikecapi,
hanya bicara angkuh tak mahu membumi,
tak faham realiti nan seni.

Thursday, 3 July 2014

Mudahkan, Jangan susahkan

Islam kata
Mudah saja
Ijab dan kabul sekali
Dalam satu sesi.

Melayu kata
Tak ada sah nya
Kalau tak satu lafaz
Harus satu nafas.

Mudahkan
Jangan susahkan

Uighur, Rohingya, Melayu Pattani, Bangsamoro

beza wajah
Lain daerah
Tak sama pemerintah
Darah yang bersimbah
Kerna kesatuan akidah

Monday, 30 June 2014

A smiled-upon addiction

Therein a woman to a store,
seeking high and low,
for the state-of-the-art glow,
what do they call that,
retail theraphy?

Then came a man,
With bags full at both hands
A victimized companion
Without an option

But beware cause by hook or by crook,
they'll drag you to every of the possible floors and doors,
as you are ending,
they are just about to begin.

i am certainly sure,
their closet is overflowing with
never-worn clothing,
the price tags still waving in the breeze?
attic bulging with boxes and boxes of shoes that have never
touched pavement?
buying new makeup weekly,
and compact discs by the fistful?

A smiled-upon addiction,
It isn't a true compulsion,
but instead an impulse-control disorder.

Never mind
Shop 'til you drop. 
The one who dies with the
most toys,
wins the top:

Friday, 27 June 2014

Ikhlas

Benamkan wujud sampai membumi
Mengerti diri dalam kelam tersembunyi
Kerna yang tumbuh tidak tertanam hadirnya
Tidaklah sempurna wujud diri ia.

Saturday, 21 June 2014

Harga dunia demi iman seorang insan

Kau bertanya untuk apa diwaqafkan diri
Melepaskan cita akan kekayaan dan kerjaya?
Hidup dalam dunia kecil tak dikenal
Tak siapa mahu menghambur pujian

Dan mereka menjawab tanpa ragu
Kami sanggup membayar harga dunia,
Demi iman seorang insan
Biarpun kecil dilihat pada pandangan
Tapi memperkasa generasi penerus umat

2014
Selatan Thai

Friday, 20 June 2014

Syukur hanya pada ilahi

Pengalaman berkelana di beberapa negara
Melihat sengsara dan duka manusia
Melihat penindasan dan pemerasan atas golongan murbawan
Buat aku rasa bersyukur aku dari Malaysia
Memang negaraku aman sejahtera

Tapi jika pemerintah dibiar buat apa disuka
Dan urusan rakyat tak lebih hulur cukai dan dan menadah meminta
Tak mustahil kita harus melalui derita yang sama

Hadapkan syukur hanya kepada Ilahi
Dengan manusia rasa terima kasih harus tak sampai jual diri

June 2014
Unisel BJ

Belum lama dulu

Belum lama dulu
Anak kecil takut angkat muka
Kelu lidah hendak bersuara
Gementarlah tubuhnya
dimarah ayahnya

Satu dua generasi telah berlalu
Anak2 kini berani tengking ibu bapa
Ditambah jeling penuh murka
Tak kurang ada yang tega mencedera
Dua sosok insan yang mencurah kasih sayang menjaga

Belum lama dulu
Seorang hamba juga melahirkan hamba
Dari sulbi bangsawan besar pun bangsawan
Ya... belum lama dulu.

Pendurhakaan kini malar melata
Nauzubillahi min dzalik.

20 Jun 2014
Unisel BJ

Wednesday, 18 June 2014

Penantian

Kala status dikirimkan,
Masih tiada yang menyukai
Hati gundah tak sedar bertanya
Apakah yang kurang pada inti nya
Atau wujud cacat pada bahasa?

Kala terbangun pagi,
Dan terus tuju notifikasi,
Cari cari kalau ada komen diberi - bergementarlah hati
Apakah ada yang menghujat
Apakah ada ingin mendebat?

Fikir fikirkan lah kawan
Bagaimana kita jalani kehidupan
Apakah sudah sepenuh sesama manusia berkasihan
Sehingga tak perlu pada perhatian murahan

20 June 2014
Unisel bj

Friday, 13 June 2014

Khutbah

Jika khutbah dibaca
Sekadar membaca
Yang mendengar
Pun sekadar mendengar

Apa lah manfaat
Bagi engkau
Bagi aku?

Thursday, 12 June 2014

Stanza 1

Coretkan lah yang indah indah
Walau dengan tinta darah
Kerna raung jerih payah
Entah siapa yang kisah

Tuesday, 10 June 2014

Bingung mahu menyinggung

Nak disebut penjaga agama,
Yang menjaga pun diragui amal agamanya,

Nak disebut penjaga umat,
Sebenarnya sibuk memperkaya diri dan kerabat,

Orang Melayu sedang bingung,
Durhakakah jika harus menyinggung.

Friday, 6 June 2014

Porcine

Ceritakan,
Tentang GMO, MSG, dan
Tak kan mengesankan
Tak jalan

Tapi cerita kan
Tentang strain porcine yang tak kelihatan
Pada produk makan kegemaran
Satu negara pun rawan

Simpati Nan Semu

Nyanyian, ronggeng dan lawak bodoh sudah membosankan
Tapi kita rela terus ditidurkan
Memaksakan pembonzaian pemikiran
Kerna resah realiti dunia terlalu menekan

Memang kadangkala simpati kita kafi
Ia hadir kala di media mula sensasi
Ia pergi kala mampir kesensasian nan baru
Rupanya media yang jadi penentu

duka manusia terus bertakhta
Namun resah yang kita rasa
hanya lah resah nan semu
Di hati tiada terpaut untuk bertamu

7 Jun 2014
Kapar, Klang.

Wednesday, 4 June 2014

Falsafah Masalah

Filem hindustan,
masalah datang sesekali,
selebihnya dipaparkan upaya menyelesaikan masalah.

Falsafahnya masalah ;
bukan pengakhiran
Upaya mesti diikhtiarkan
Hidup mesti diteruskan

Drama Indonesia,
lepas satu masalah,
datang lagi masalah.
Mengapa harus mendatangkan masalah?

Drama Melayu,
semua perkara boleh dimasalahkan.
Bukan tiada penyelesaian,
Cuma  masalah harus dijadikan permasalahan,
Mengapa harus dicari masalah?

Hamka

Hamka....

Dia banduan.

Tapi dia juga wartawan
Ulama.
Ilmuwan.
Mufassirin.
Pejuang.
Sejarawan.
Budayawan.
Sasterawan.

Isfahanbola

Isfahanbola
diungkap tidak suka
Nanti disabit derhaka
Rakyat bingung harus ngomong bagaimana
Pada sosok yang tak faham bahasa murba

Tak apa, ke mana tumpah kuah kalau tidak ke nasi kan

May 2014
Kapar, Selangor.

Kecundang Lagi

Ke biru laut ke kuning darat dicari siapa Ramli
Sosok tak dikenali wujud dan asli
Asyik asyik ''anda bukan Ramli yang kami cari"
Memang dah tak ada, cari apa lagi?

Sedang di suatu sisi sosok Chong Wei perlu diganti
Kekosongan regu Khoo dan Tan perlu dipenuhi
Memangkah kita tak sedar kekuatan diri
Atau tak tahu mana prioriti

May 2014
Kapar, Selangor.

Banyak boleh kita belajar dari Jepun, bagaimana untuk membangunkan bakat bakat baru. Takkan nak nak harap Sukma je yop.

Media oh media

Media
Jangan semata jadi cermin pandang
Segala kesakitan umat harus dipampang

Media
jadi lah ibarat cermin telus
Beri ingat akan jalan yang lurus

5 Jun 2014
Universiti Selangor

Muhasabah Si Fasilitator

Di pengajian kau digelar ustaz
Di program sekolah kau dianggap malaikat
Namun apa yang tersurat
itu kah yang tersirat?
Ini muhasabah yang benar
Jika kau seorang fasilitator.

Thursday, 1 May 2014

Cinta Sepenuh Hati

Cintai lah dengan sepenuh hati,
Akan redha melepas pergi,
Yang tak sekali kau sesali,
Meski tak kunjung kembali.

1 May 2014
Universiti Selangor

Wednesday, 30 April 2014

Negeri Menopause.

Negeri ini terlalu cepat ia mendewasa,
sudah pandai ikut kata,
tak perlu lagi dijajah,
tak perlu di-sanction,
tak perlu lagi residen,

ia sudah faham bahasa,
akan bahaya bila tak dengar kata.

Dan terkadang kita rindukan
gemilang kegilaan zaman remaja,
yang percaya pada diri mampu mandiri,
meski tekanan memberatkan di kanan dan kiri.

30th April 2014
UNIVERSITI SELANGOR

Friday, 7 March 2014

despotisma

Kemenangan tertangguh,
Asbab rejim nan sakin rapuh
yang membeli demokrasi
atas nama legalisasi.

Doktrin separation of power
terang terang dikhianati,
seakan satu isyarat
kepada sekalian rakyat
siapa dibalik despotisma
siapa sebenar yang mencengkam
sistem kehakiman negara.

dan segala berlaku
tanpa berselindung lagi.


7 Mac 2014
Kapar, Klang.

Friday, 14 February 2014

Cerita April Nanti

Cerita April nanti
Rakyat Brunei 
nanti penguatkuasaan hukum hudud.
Rakyat Indonesia 
nanti Pilihan Raya Pemilu.


Rakyat Malaysia? 
ala kulli hal
Gerak Sapu Terakhir (GST) pasti mendatangi,
memukat tunda segala dilaluannya,
sebelum empunya beralih kuasa.


14 Januari 2014
Universiti Selangor

Bukan Memiliki itu Tersalahkan

Jika letak nilai diri pada kebendaan, 
sesudah hilang kepunyaan, 
apa lagi yang nanti dibanggakan?


Bukan memiliki itu tersalahkan
tapi sikap kita pada pemilikan itu
jadi penentu kepada segala.

23 Januari 2014
Universiti Selangor.

Sajak Imam Shafiee Akan Sabar.

'Say what you wish in attacking my honor
My silence to the wicked, is sufficient a sound 
It is not that I am lacking a reply but 
The Lion is not in need of responding to Hounds'

Sajak Imam Shafiee terlalu indah.
Maka janganlah pernah rebah.
dengan degar fitnah.
Bertabahlah.

4 Februari 2014
Universiti Selangor.
Menghadapi fitnah PRK.

Tamu nan semu.

azamat pun berlalu,
sekadar tamu nan semu,
hasrat nan satu,
biar waktu kan menentu.


6 Feb 2014
Universiti Selangor.

Bahagia

cinta tak harus pada rupa,
kerna rupa banyak menipu kita.
cinta tak harus pada harta,
kerna harta cipta cinta dusta.
cinta biarlah pada agama.
kan ku bawa kau ke hujung dunia.
nikmati indahnya rasa bahagia.

14 Feb 2014
Universiti Selangor.

Dikotomi.

sekedar sekejap dalam dunia buku
Baru ku tahu 
wujud dikotomi antara,
pembaca buku, 
peminat buku, 
pencinta buku, 
penagih buku 
dan penggila buku.


14 Feb 2014
Universiti Selangor.

PRK '14

malam nan syahdu
bersujudlah dengan harap terlalu
selepas dikerah usaha segala termampu
berlelah berminggu minggu
akhirnya esok jadi penentu.

Jika akhirnya kalah 
biar kalah yang bermaruah
jika takdirnya menang
menang tanggung amanah.

Mohon doa kawan kawan semua supaya Harapan Mahasiswa diberikan kejayaan dalam Pilihan Raya Kampus Universiti Selangor (Kampus Bestari Jaya) esok.

11 Feb 2014
Universiti Selangor,
Bestari Jaya.

Tuesday, 14 January 2014

Cheng Ho, Ma Huan dan Fei Xin

Cheng Ho dalam kembara tidak keseorangan
Ma Huan dan Fei Xin sebagai peneman
Cheng Ho menggalang aksi berdiplomasi
Ma Huan dan Fei Xin galak mendokumentasi.


15Januari 2014
Universiti Selangor

Dong Zou dan Cao Cao

Meski kita sudah letih 
dengan terlalu ramainya 
Dong Zhou yang malar melata.

kita juga terlalu serik 
untuk menempatkan seorang lagi
Cao Cao Mengde dalam lipatan sejarah.


15 Januari 2014
Universiti Selangor

Monday, 13 January 2014

Harapan

Ibu ayah harapnya terlalu menghantar
ke universiti untuk belajar
kelak nanti susah beredar
jahil pun terhindar.


Tapi kau memang pemusnah tegar
harapan menggunung jadi kekar
percaya sepenuh jauh menyasar
Segalanya jadi terbiar.


Januari 2014
Kapar, Klang.

Hai Pemimpin, Ulama, Intelligensia.

teknokrat, korporat, doktor, jurutera, arkitek sangat perlu,
tapi terlebih perlu negara pada cekapnya pemandu,
untuk memacu kita ke arah ingin dituju,
baldatun thoyyibah destinasi kita ,bukan?

pemimpin, ulama dan kaum intelligensia,
hendaknya jangan lagi tak peduli
buanglah jauh kepentingan peribadi,
kalau ia kuat meraja di hati.

26 Jun 2013
Jeram, Kuala Selangor

Derita Sama

Tersayat hiba ku dengarkan
Cerita derita rakyat Indonesia
Dan bukan tak kusyukuri
Malaysia masih aman
Hanya saja tak ku rela
Negara ku harus menempuh derita sama.


Januari 2014
Medan, Indonesia.




Oposisi Sejati

Aku takkan bertanding lagi,
Biar aku jadi oposisi sejati,
meski tak merasa di tampuk kuasa,
tapi mampu memperkasa.

13 Januari 2014
Kapar, Klang.

Kembara Kota Medan

Kembara bawa aku berserah pada Pencipta
ditengah kesulitan dan cabaran
menadah tangan mohon pertolongan
betapa tak berdaya aku tanpa Dia

Kembara tunjuk aku kenal manusia
bahawa manusia berlapis topengannya
lebih lama masa susah diharung bersama
makin terpecah topeng palsu menghias muka



 Januari 2014
Residence Hotel, Medan, Indonesia. 

Sinabung Meletus Kini

Mega kelam tiba tiba, 
langit Kota Medan bagaikan bersalji,
batuk bukan sejuk gigilan,
tapi udara kini tercemarkan.

Sinabung meletus kini, 
tak jauh dari kami, 
dan kami bukan mau lari, 
cuma sampai waktu harus kembali.


11 Januari 2014
Masjid Raya, Medan, Indonesia.

Merah dan Putih

Merah adalah gegak warna darah mu,
yang telah berjuang sedapat tenaga,
mengusir penjajah sampai jaya,
meski penguasa mengeruk yang tinggal ada.


putih adalah murni warna kalbu mu,
yang masih terus percaya,
pada pembaikan pejabat dan negara,
meski pemerintah tak putus menyibak murka.


Januari 2014
Medan, Indonesia.

Biarkan Aku Berlari dan Tak Berhenti Untuk Bertanya Lagi.

Aku ingin sekali 
walau sekejap berhenti
sekadar mesra bertanya
persoalan membengkak di dada,

tentang,
mengapa perlu kita berlari lari?
mengapa kurang didikan tapi sering diuji?
mengapa pendidikan harus begini?

maka aku berhenti.
dan ribuan pertanyaan datang menghujani.

kau tak ada submission? 
tak ada presentation?
tak ada discussion?
tak ada consultation?

Menjadi aku insan tertewaskan
pada perli sindiran kawan
pada persoalan masa depan
pada pertanggungjawaban

Jadi biarkan aku 
untuk sambung berlari 
dan tak berhenti 
untuk bertanya lagi


13 Januari 2014
Kapar, Kuala Selangor.